Datalan

Liečba pacientov môže byť vďaka IT kvalitnejšia - aj lacnejšia

14.11.2018

Efektívnejšia práca záchranárov, online konzultácie pri podozreniach na infarkt, využitie internetu vecí pri starostlivosti o seniorov, či umelá inteligencia v onkológii - aj to boli témy konferencie Moderné zdravotníctvo, ktorá sa konala 22. novembra v Jasnej. Organizovala ju spoločnosť DATALAN, ktorá predstavila nové možnosti v rámci modernizácie slovenského zdravotníctva, a zároveň priniesla platformu na otvorené diskusie o akútnych témach ako je ezdravie či DRG.


Konferencie Moderné zdravotníctvo sa zúčastnilo vyše 110 hostí a o svoje know-how a skúsenosti sa s nimi podelilo viac než 30 spíkrov. Hostia podľa prieskumu, ktorý sa na podujatí realizoval, ocenili najmä možnosť osobných debát a konzultácií v neformálnom prostredí a širokú ponuku konkrétnych riešení problémov, ktoré dnešné zdravotníctvo trápia. „Potvrdili sme, že moderné technológie majú reálny potenciál významne zlepšiť a zefektívniť liečbu pacienta. Tá môže vďaka nim byť nielen kvalitnejšia a rýchlejšia, ale aj stáť menej peňazí,“ povedal Dušan Polóny, segmentový riaditeľ pre oblasť zdravotníctva zo spoločnosti DATALAN.

Moderné zdravotníctvo aj tento rok ponúklo okrem priestoru na otvorené diskusie k veciam, ktorými naše zdravotníctvo žije a dýcha, aj dobre vyskladaný mix prioritných tém, trendov zo sveta, názorov skúsených odborníkov a inšpiratívnych príkladov pre naše zdravotnícke zariadenia - od nemocníc až po laboratóriá.  „Cieľom konferencie je byť renomovanou platformou a zároveň zdrojom inšpirácie,“ uviedol Ľuboš Petrík, člen predstavenstva spoločnosti DATALAN, zodpovedný za rozvoj a inovácie. Spolu s tímom zastrešuje vývoj nových riešení pre oblasť zdravotníctva, ako aj nedávnu akvizíciu, vďaka ktorej dnes DATALAN patrí k dôležitým dodávateľom v zdravotníckej oblasti. To je aj odpoveď, prečo konferenciu Moderné zdravotníctvo organizuje IT firma - práve moderné technológie môžu byť v dnešnej digitálnej ére veľkým prínosom - v liečbe, vzdelávaní aj komunikácii. „Aj pri vývoji technológií sa však zameriavame na to, čo by malo byť v našom zdravotníctve prvoradé: lepšie liečiť a pomáhať pacientom,“ dodal Petrík.

Efektivita, rýchlosť a bezpečnosť rozhodujú

Jedným z praktických riešení, ktoré dokážu zdravotníkom uľahčiť život, je projekt eSanitka – prvé mobilné riešenie pre záchranárske zásahy v teréne z dielne DATALANu. Zo zásahov je potrebné urobiť záznam a práve eSanitka dokáže pri jeho vytváraní výrazne pomôcť. „Sám som záchranárom, preto viem, že ručné vypisovanie zložitých formulárov nie je pre zdravotníkov v teréne vôbec príjemné. Naše mobilné riešenie túto úlohu významne zjednodušuje,“ priblížil Michal Ilavský, ktorý riešenie prezentoval. eSanitka  funguje v cloude a vďaka nej dokáže záchranár pripraviť požadovaný záznam cez tablet. Aplikácia ho prevedie celým procesom tvorby dokumentu, od zadania informácií o výjazde, cez anamnézu pacienta, jeho vitálne funkcie, až po zadanie informácií o poskytnutej liečbe. Pomôžu pri tom aj preddefinované funkcie, napríklad zoznam liekov, ktorými je sanitka vybavená. Rovnako je možné vyberať z preddefinovaných diagnóz a úkonov prostredníctvom ich kódov, či fulltextového vyhľadávania.

Pomôcť s administratívou dokáže aj nemocničný informačný systém od DATALAN-u, ktorý bližšie predstavil Dušan Polóny - Ordinis 4.0. Ide o cloudové riešenie spustiteľné aj v okne webového prehliadača na mobilnom zariadení, napríklad na tablete. „Najväčšou novinkou nového systému je podľa nás interaktívna zdravotná karta, ktorá nanovo definuje, ako by malo vyzerať pohodlné a efektívne užívateľské rozhranie. Každý riadok v nej je aktívny, vďaka čomu sa užívateľ dokáže na jeden klik dostať tam, kam potrebuje,“ vysvetlil Dušan Polóny. Ordinis 4.0 zvláda aj integrované plánovanie naprieč celým zdravotníckym zariadením, od celej ambulancie až po jednotlivé lôžko, definovanie medicínskych postupov či dizajnovanie vlastných dokumentov.

Hostia konferencie sa viac dozvedeli aj aplikácii STEMI, ktorá prináša medicínsku telemetriu do smartfónu. Spája záchranára so špecializovaným nemocničným centrom a pomáha zefektívniť diagnostiku infarktov. Ako prezradil Peter Illés zo STEMI Global, za rok ich aplikácia zrealizovala vyše 7 000 žiadostí o konzultáciu a pomohla znížiť počet sekundárnych transportov pacientov o vyše 60 %. Aj preto si až 87 % záchranárov myslí, že STEMI znamená prínos pre pacienta. Nie náhodou toto riešenie na tohtoročnom IT Gala zvíťazilo v kategórii IT produkt roka 2018.

Konferencia Moderné zdravotníctvo však ukázala ešte viac „technických vychytávok“, ktoré posúvajú fungovanie  medicínskych zariadení na vyššiu úroveň - používateľom riešia potreby ako maximálna bezpečnosť zariadení, či údajov, alebo dieľanie medicínskych dát. Dozvedeli sa tiež, ako sa dá do hodiniek skryť EKG a pomocou internetu vecí starať o seniorov, aj to, ako môže umelá inteligencia pomôcť napríklad pri diagnostikovaní zhubných nádorov. Na rozdiel od človeka totiž zvláda pracovať prakticky nonstop a prechádzať celé vzorky skúmaných tkanív. Vďaka tomu dokáže lekára upozorniť aj na miktotumory, ktoré človek môže prehliadnuť.

Potrebujeme lepšie procesy

Zlepšovanie zdravotníctva však nie je iba o technológiách. Dôležité je aj nastavenie procesov, pravidiel a financovania. Na konferenciu Moderné zdravotníctvo prijal pozvanie ako spíker aj Martin Smatana z Inštitútu zdravotnej politiky Ministerstva zdravotníctva SR, ktorý v exkluzívnej prezentácii poukázal na problémy s hospodárením nemocníc, na prehlbujúci sa nedostatok zdravotníckeho personálu a lekárov, či na fakt, že v porovnaní s vyspelými krajinami je slovenské zdravotníctvo podkapitalizované. Zaostávame aj v ďalších medzinárodných porovnaniach a rebríčkoch. Preto ministerstvo zdravotníctva prijalo viacero opatrení na stabilizáciu situácie a zlepšenie finančnej kondície sektora. Vďaka prijatým opatreniam sa už dnes darí ročne ušetriť vyše sto miliónov eur a ďalšie projekty sú na ceste.

Príkladom zlepšovania procesov môže byť aj zavádzanie projektu ezdravie, ktorý bol spustený od januára tohto roku. Svedčia o tom čísla, ktoré prezradil Marián Šimegh z Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI). Do systému je zapojených už vyše 8-tisíc poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, takmer 12-tisíc lekárov zapisuje údaje do NCZI a do ezdravia je pripojených vyše 92 % lekární. „Tie sa tak stali najlepšie zapojeným segmentom, no čísla výrazne rastú aj v tých ostatných,“ povedal Marián Šimegh.

Aj vďaka tomu už počet elektronických receptov prekročil číslo 35 miliónov a denne do systému pribudne 55-tisíc vyšetrení a správ. Do budúcnosti sa systém ezdravie bude ešte rozširovať a vylepšovať sa bude aj jeho funkcionalita. Pribudne napríklad možnosť objednávať sa k lekárovi, zavedú sa digitalizované dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, špecialisti sa cez elektronické výmenné listy dostanú k vybraným záznamom o pacientovi a mnoho iného.

Posunúť vpred má slovenské zdravotníctvo aj zavádzanie systému DRG. Vďaka nemu môže byť vykazovanie zdravotníckych výkonov objektívnejšie, transparentnejšie a efektívnejšie. Odborníci od neho očakávajú aj väčší tlak na kvalitu. Zároveň by mali byť nemocnice lepšie odmeňované za riešenie zložitých prípadov. Ako priblížil MUDr. Branislav Vopálenský, hlavný metodik DRG Všeobecnej zdravotnej poisťovne, napríklad liečba človeka s akútnou pankreatitídou môže nemocnicu vyjsť aj na vyše 25 tisíc eur, no podľa súčasného systému dostala iba zlomok tejto sumy. Podľa DRG však odmena môže narásť aj na 30- tisíc eur. Väčšia spravodlivosť v odmeňovaní nemocníc by tak mala tlačiť aj na zvyšovanie kvality.

Ako potvrdil prieskum realizovaný na konferencii, práve vyššia kvalita zdravotnej starostlivosti je pre medicínskych pracovníkov  top prioritou. S tým podľa nich súvisí aj elektronizácia a modernizácia informačných technológií, ktorá sa umiestnila na druhom mieste. Keďže konferencia Moderné zdravotníctvo prináša práve v týchto oblastiach množstvo praktických riešení, takmer 90 % jej tohtoročných hostí sa jej plánuje zúčastniť aj budúci rok.

Pre viac informácií kliknite na: www.modernezdravotnictvo.sk

Kontakt pre médiá

Ivana Dorozló

Marketing & PR manager
DATALAN, a. s.
+421 917 127 775

Chcete sa o našich riešeniach dozvedieť viac? Dohodnite si stretnutie s našimi odborníkmi.