Na slovensko.sk sa prihlásite aj cez mobil

Na úrade podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu očakávajú, že vďaka mobilnej identite sa výrazne zvýši využívanie elektronických služieb. Podľa Jaroslava Kmeťa, generálneho riaditeľa sekcie informačných technológií verejnej správy by k tomu mal prispieť aj moderný dizajn štátneho webu.

V Úrade podpredsedu vlády ste zhruba rok. Ako sa zmenilo vaše vnímanie eGovernmentu?

„Keď som ako šéf zahraničnej firmy pozeral na digitalizáciu štátu, myslel som si, že nič nefunguje. Zvonka to vyzeralo naozaj katastrofálne. Rozhodol som sa ísť na úrad, lebo som chcel dostať šancu niečo zmeniť,  aby som sa ja ako občan následne nesťažoval.“

Ak si to ale zoberieme práve z pohľadu občanov, tak to stále funguje tak, že keď si napríklad vybavujete živnosť, elektronicky vám to trvá aj mesiac, osobne je to za pár hodín. Slovensko.sk zaskočí mnoho ľudí. Napríklad aj tým, že funguje na nepodporovanom prehliadači.

„Je pravda, že portál Slovensko.sk je zastaralý. Vybudovali ho pred desiatimi rokmi. Nikto doň neinvestoval, nemodernizoval sa. Máme však projekt z eurofondov, ktorý je v procese prípravy verejného obstarávania. Slovensko.sk sa smerom k ľuďom zmení.“

Ako bude vyzerať?

„Stránka bude mať responzívny dizajn, bude fungovať na rôznych prehliadačoch. Toto je viditeľné pre ľudí. Ale, aby to vôbec fungovalo a všetko sa vybavilo veľmi rýchlo, potrebujeme poprepájať všetky agendové systémy, všetky registre. A na to budujeme centrálnu registračnú platformu. Jednou z mojich vízií – bezpapierový štát – je cez projekt dátovej integrácie, ktorý teraz riešime, poprepájať všetky registre. Všetky štátne organizácie tak budú môcť dáta zdieľať, čím sa budú informácie vymieňať oveľa rýchlejšie. Vďaka tomu si už štát informácie, ak ich bude mať o vás v registri, nebude môcť  nikdy pýtať opakovane.“

Ide o princíp „Jedenkrát a dosť“. Aj ten však trochu pokrivkáva. Napríklad pri prehlasovaní trvalého bydliska miestne úrady už asi rok nemôžu pýtať výpis z katastra nehnuteľností, ale je dobré si ho priniesť, lebo môže trvať aj niekoľko hodín, kým sa načítajú údaje. Rovnako je to dnes aj s potvrdením o návšteve školy…

„Problém nie je na stránke integračnej platformy. Problém je často na strane miestnych zastupiteľstiev, keďže technické vybavenie nezodpovedá možnostiam, ktoré sme vybudovali alebo ich spomaľuje. Ale investovali sme do toho, aby sme sa prispôsobili aj menej technicky vyspelým systémom.“

Na zlepšenie digitálnych služieb ste rozbehli viacero štátnych startupov, napríklad dátovú kanceláriu. Čo si máme pod tým predstaviť?

„Potrebujeme, aby dáta, ktoré sú v registroch, boli presné. Musia byť vyhlásené za referenčné.“

Myslíme tým napríklad register fyzických či právnických osôb. Je známe, že sú tam problémy so zlými údajmi, nesprávnymi rodnými číslami a podobne.

„Prípadne sú nesprávne zapísané adresy. Do obchodného registra nahadzujú dáta zamestnanci súdov, často sú tam preklepy. Akonáhle budeme mať dáta k dispozícii, môže začať dátová kancelária s ich analýzou. Pripravujeme však aj konsolidovanú analytickú vrstvu. Je to projekt, ktorý je financovaný z eurofondov. Vďaka nemu môžeme lepšie vytvárať elektronické služby tak, ako to chcú občania.“

Toto by následne mal robiť ďalší startup – kancelária lepších služieb?

„Kancelária monitoruje už existujúce služby. Podľa zákona totiž máme do roka vytvoriť monitoring, ktorý bude fungovať približne ako semafor. Keď bude mať zelenú, bude to znamenať, že všetko funguje. Ak bude nejaký problém, bude svietiť na oranžovo alebo červeno. Každý občan bude vedieť, ako ktorá služba funguje. Aj správca systému bude vedieť, že má niečo riešiť. Aby každý dostal to, čo od digitálneho Slovenska potrebuje.“

Ja by som ako občan chcela mať občiansky v mobile.

„To budete mať. V budúcnosti bude občiansky aj ako kartička v mobile. Od 1.12.2019 budete môcť mobil využívať na elektronické služby, budete mať elektronickú dátovú schránku v mobile.“

To znamená, že nebudem potrebovať občiansky a čítačku, keď sa budem prihlasovať na slovensko.sk?

„Nebudete ich potrebovať. Prihlásite sa mobilom. Prenesiete si svoju identitu, ktorú máte v občianskom, do mobilu a cez nasnímanie QR kódu sa prenesiete na slovensko.sk. Ak to nebude niekto vedieť urobiť, asistovaná služba na pošte mu s tým pomôže.“

Na každej pošte bude takáto služba?

„Áno. Taká je dohoda so Slovenskou poštou.“

Znamená to, že už nebude potrebný občiansky preukaz s elektronickým podpisom?

„Bude potrebný. Každý si totiž najskôr musí vytvoriť digitálnu identitu cez elektronický občiansky. Následne si túto identitu prenesie do mobilu. Veríme však, že vďaka mobilnému občianskemu sa výrazne zvýši využívanie elektronických služieb. Aj v Dubaji to bol prelomový bod. Keď tam zaviedli mobilné ID, využívanie služieb sa zvýšilo z 30% na 80. A ideme ešte ďalej, projekt je postavený tak, že bude otvorený akejkoľvek identite a NASES bude identity zjednocovať.“

Čo to znamená?

„Okrem mobilného občianskeho budete môcť využívať aj bankovú identitu. Teda, ak vás má banka identifikovaného a vydá vám kreditku, budete môcť využiť vašu bankovú identitu, prihlásiť sa ňou na slovensko.sk a využívať niektoré služby. Pre vybrané služby už naozaj nebude potrebný občiansky preukaz s elektronickým podpisom.“

Kedy bude fungovať banková identifikácia?

„Musíme najskôr nastaviť metodiku a proces certifikácie akéhokoľvek mobilného systému identít. Bude ich zrejme niekoľko. Už teraz ideme dvomi smermi. Jeden má vyvinutý DEUS DCOM a druhý NASES. Takže v budúcnosti si vy vyberiete, ktorou identitou sa chcete prihlasovať.“

Kedy nebudem vôbec potrebovať fyzický občiansky preukaz?

„Keďže nie všetky služby budete môcť využívať cez mobil, kartička s čítačkou bude mať stále svoje využitie.“

Ktoré služby sa nebudú dať robiť cez mobilnú identifikáciu?

„Napríklad pri prevode majetku nikdy nedovolíme, aby sa overovalo cez mobilnú identitu. Náš tím v súčasnosti klasifikuje všetky služby štátu a následne identifikujeme tie, ktoré zjednodušíme. Očakávame, že 90 percent bežných služieb sa bude dať využívať cez mobil.“

Ako vidíte možnosť voliť cez internet?

„Faktom je, že krajiny sa odkláňajú od idey online volieb. Chceli by sme však zaviesť elektronický register. To znamená, že v ktoromkoľvek obvode by sa volič prihlásil cez elektronický občiansky cez zariadenie, ktoré by dokázalo overiť jeho identitu. Aj Európska komisia predpokladá, že vďaka takémuto systému by sa mohla zvýšiť účasť voličov na voľbách.“

Máte otázky? Pýtajte sa.

Web - Kontaktný formulár

Kontakty

Adresa:

Krasovského 14, 851 01 Bratislava

E-mail:

Telefón:

Adresa:

Krasovského 14, 851 01 Bratislava

Telefón:

Adresa:

Na Troskách 26, 974 01 Banská Bystrica

Telefón:

Adresa:

Dolné Rudiny 3, 010 01 Žilina

Telefón:

Adresa:

Rozvojová 2, 040 11 Košice

Telefón:

Adresa:

Na hlinách 1786/16, Kobylisy, 182 00 Praha 8

E-mail:

Súhlas so spracovaním mojich osobných údajov na účely konzultácie so spoločnosťou DATALAN, a.s.  na dobu potrebnú na konzultáciu.  Beriem na vedomie, že tento súhlas môžem kedykoľvek odvolať v zmysle podmienok v dokumente Spracovanie osobných údajov