Občania kraja majú sprístupenené desiatky praktických elektronických služieb.
Fakty
Vybavenie sťažnosti a podnetu jedným klikom, možnosť cez internet pripomienkovať návrh rozpočtu alebo poslať návrh na zlepšenie či jednoduchý prístup k zverejnenej zápisnici zo zasadnutia zastupiteľstva, resp. k výpisom o hlasovaní poslancov – tieto a ďalšie desiatky praktických služieb sme sprístupnili občanom Bratislavského samosprávneho kraja.
Riešenie
DATALAN v roku 2016 úspešne ukončil implementáciu projektu „Elektronizácia BSK“, ktorého cieľom sú jednoducho dostupné eSlužby. V rámci projektu sme zákazníkovi – Úradu BSK dodali moderný integrovaný informačný systém, ktorý napomáha odbúrať administratívnu záťaž pri komunikácii s úradom a zabezpečuje lepšiu dostupnosť služieb v rôznych oblastiach: od školstva a sociálnej oblasti cez kultúru až po dopravu. Zavedených bolo spolu 74 elektronických služieb, ktoré sú vďaka elektronickej forme prístupnejšie širokej cieľovej skupine.
Medzi konkrétne služby, ktorých poskytovanie DATALAN technologicky zabezpečil pre BSK, patrí napr. poskytovanie dotácií, vybavovanie petícií, povoľovanie činnosti verejnej lekárne, elektronické platenie pokút a poplatkov atď. Z pohľadu Úradu BSK bude riešenie spĺňať funkcie ako napr. fulltextové vyhľadávanie, inteligentnú podporu v rámci navigácie, centrálnu administráciu prostredníctvom webového rozhrania, či reporting o počte prístupov a pod.
Realizácia projektu prebiehala od februára 2014, komplexný projekt bol ukončený 30. novembra 2015. V marci roku 2016 prebehla v Úrade BSK záverečná kontrola Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. Výsledkom záverečnej kontroly zo strany pracovníkov Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR je pozitívne hodnotenie realizácie projektu bez zistenia nedostatkov.
Projekt „Elektronizácia BSK“ je financovaný z prostriedkov Európskej únie, preto bol po implementácii podrobený fyzickému výkonu kontroly na mieste, a to pracovníkmi Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky. „Môžeme oficiálne konštatovať, že projekt „Elektronizácia BSK“ bol ukončený v súlade s pravidlami operačného programu Bratislavský kraj, kontrolou neboli identifikované žiadne neoprávnené výdavky či nezrovnalosti,“ uzavrel predseda Bratislavského samosprávneho kraja Ing. Bc. Pavol Frešo.
Prínosy
Medzi významné prínosy projektu sa počítajú najmä sprístupnenie služieb Úradu BSK občanom a podnikateľom online, skrátenie času vybavovania žiadostí, zvýšenie spokojnosti širokej verejnosti s kvalitou poskytovaných služieb, zefektívnenie a optimalizácia procesov v Úrade BSK, a zvýšenie bezpečnosti správy dát v úrade.
Implementovaný IS je výrazným posunom vpred v rámci eGovernmentu. V rámci služby Digitálne zastupiteľstvo prináša úplne nové možnosti nielen miestnym poslancom, ale aj občanom, ktorí tak majú v rukách efektívnejší nástroj na kontrolu svojich volených zástupcov. K eSlužbám, ktoré mohli návštevníci stránky využívať aj doteraz, patrí napr. aj informovanie o nariadeniach a uzneseniach VÚC, ich návrhoch a rozhodnutiach predsedu VÚC, o funkcii, zamestnaní, činnosti a majetkových pomeroch predsedov a poslancov zastupiteľstva VÚC, o termínoch zasadnutí zastupiteľstva VÚC, resp. zverejňovanie výberových konaní na miesta vedúcich zamestnancov VÚC. Podľa skúseností z výsledkov informatizácie iných slovenských krajov (napr. Trnavský či Žilinský) však majú obyvatelia záujem aj o iné položky. Často hľadajú napr. informácie o poskytovateľoch sociálnych služieb či o prijímateľoch a výškach dotácií na šport.
Obyvatelia, inštitúcie alebo firmy môžu využívať elektronické služby prostredníctvom portálu https://portal.egov.region-bsk.sk/
„Projekt Elektronizácie BSK predstavuje obrovský prínos pre všetkých obyvateľov nášho kraja, ktorým sa takto uľahčí komunikácia s úradom. Elektronizácia predstavuje značný úbytok ‚papierovania‘ pre ľudí.“
Pavol FREŠO
predseda BSK